El professor de l'EETAC Alberto Rebassa publica a Nature Astronomy un recent descobriment sobre una de les estrelles mes velles de la nostra Galaxia

13/04/2019

Determinat per primera vegada la massa i el radi d’una de les estrelles més antigues de la nostra galàxia en un estudi liderat pel professor Alberto Rebassa, amb participació del professor Santiago Torres i la col·laboració d'investigadors de la Universitat de Sheffield i els Observatoris Astronòmics Nacionals de l'Acadèmia de Ciències de la Xina.

Un estudi liderat pel professor Alberto Rebassa, investigador Ramón y Cajal del Departament de Física, i en el que també ha participat el professor de la nostra Escola, Santiago Torres, en col·laboració amb investigadors de la Universitat de Sheffield i els Observatoris Astronòmics Nacionals de l'Acadèmia de Ciències de la Xina, ha determinat per primera vegada la massa i el radi d’una de les estrelles més antigues de la nostra galàxia.

Les subnanes són estrelles com el nostre Sol, però de massa i radi més petits, que es van formar durant les primeres fases de la Via Làctia. Són objectes molt freds i febles i per tant molt difícils de detectar. De fet, fins ara no s’havien pogut mesurar amb precisió els valors de la massa i el radi d’un mateixa subnana freda.

La seva observació ha estat possible gràcies als més novedosos instruments, com ara HiPERCAM, muntat al Gran Telescopio CANARIAS (GTC)  i de 10,4 metres, a La Palma (Espanya), i l’instrument X-Shooter del telescopi Unit 2, de 8,2 metres, del Very Large Telescope (VLT) d’ESO.

Els resultats obtinguts, publicats recentment a la prestigiosa revista Nature Astronomy: 'Accurate mass and radius determinations of a cool subdwarf in an eclipsing binary', Nature Astronomy, 10.1038 / S41550-019-0746-7, 2019. (Abstract de l'article), permetran avançar en el nostre coneixement sobre la formació i evolució de la nostra Galaxia.

Podeu llegir la notícia sencera a l'enllaç següent.