Finalitzen els II Teleco Games

17/06/2024

Els II Teleco Games (també coneguts com Olimpíades Teleco) van acabar divendres 14 de juny amb la cerimònia on s’han anunciat els equips guanyadors, entre els quals hi ha dos instituts catalans.

Aquestes olimpíades han estat impulsades pel Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicacions (COITT), l'Associació Espanyola de Graduats i Enginyers Tècnics de Telecomunicacions (AEGITT) i la Conferència de Directors d'Escoles amb Graus d'Enginyeria en l'Àmbit de Telecomunicacions (CODIGAT), i podem dir que compleixen un any més amb èxit els seus objectius: despertar vocacions científiques i tecnològiques, promoure els estudis de telecomunicacions i difondre la cultura científica i tecnològica entre els joves.

Durant quatre mesos, alumnes de 2n, 3r i 4t d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior han participat en aquesta competició, que va començar amb tallers d'iniciació a Arduino que els han ajudat a afrontar un repte apassionant: desenvolupar solucions creatives amb l'ajuda de la tecnologia per a l'ODS 3: Salut i Benestar. En Rafael Vidal, professor de l’EETAC i l’EEABB, va oferir aquest taller a dos dels instituts catalans participants. En aquest taller, els nois i noies participants van aprendre a obtenir, transmetre i visualitzar dades des de dispositius IoT (Heltec ESP32 amb LoRa i Wi-Fi).

En una primera fase local, celebrada el passat 27 d’abril, diferents equips catalans van presentar els seus projectes en dues seus, a l’escola d’Enginyeria de la UAB i a l’EETAC de la UPC. En aquesta fase catalana, els equips que acollia l’EETAC van ser premiats:

• L’Institut Mediterrània de Castelldefels va quedar primer en la categoria d’ESO (premi ex-aequo junt amb l’Institut Pau Vila de Sabadell) amb el seu projecte DDPA (Dispositiu de Detecció de Pol·lució Autònom).

• L’Institut Baldiri Guilera d’El Prat de Llobregat va quedar segon en la mateixa categoria, amb el projecte Baldiri Saludable amb un mecanisme que obre o tanca finestres i una pèrgola per fer ombra al pati a partir de la detecció de CO2 a les aules i índex UV.

• L’Institut Severo Ochoa d’Esplugues de Llobregat, va quedar segon  a la categoria de Cicles Formatius amb el seu projecte de filtrat intel·ligent d’aigua.

Els projectes presentats pels alumnes han demostrat com les telecomunicacions poden contribuir a aconseguir aquest objectiu, a través de prototips basats en qualsevol plataforma programable amb l'IDE d'Arduino.

A més, els projectes de l’Institut Mediterrània i del Severo Ochoa van passar a la fase estatal dels II Teleco Games, on competien amb equips de tota Espanya. En aquesta fase, els equips van presentar els seus projectes en vídeo i els van defensar davant d'un tribunal format per professors d’ensenyaments de telecomunicacions de diverses universitats espanyoles. L’Institut Mediterrània va guanyar un accèssit a la seva categoria.