La 7a hackató europea Cassini recull 10 projectes per facilitar la sostenibilitat i la transició verda gràcies a l’ús de dades obtingudes per satèl·lits

17/09/2024

La hackató Cassini, iniciativa de la Comissió Europea per fomentar l’esperit empresarial dins del sector espacial, va tancar el passat diumenge a Catalunya la seva 7a edició, enguany centrada en la sostenibilitat i la transició verda. L’edició catalana de la hackató ha recollit 10 projectes orientats a aquesta temàtica i hi han participat 49 persones.

La competició s’ha celebrat del 13 al 15 de setembre simultàniament a 10 ciutats de països europeus com Itàlia, Croàcia, Noruega i Polònia. Catalunya ha estat escollida per tercera vegada consecutiva com una d’aquestes localitzacions, l’única de l’Estat espanyol. Concretament, s’ha celebrat a l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial (EETAC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ubicada al Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT).
L’objectiu de la hackató Cassini és crear solucions innovadores que responguin a diferents desafiaments globals utilitzant dades d’observació de la Terra, tecnologies de posicionament satel·litari i comunicacions satel·litàries. Aquest cop els equips, formats per persones de diferents perfils professionals i acadèmics, han orientat les seves propostes cap a 3 grans desafiaments: informes d’emissions i petjada de carboni, vida sostenible i mitigació del canvi climàtic.

L’edició catalana de la hackató ha estat organitzada conjuntament per la Fundació Privada Knowledge Innovation Market, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) i la Cambra de Comerç de Barcelona. Així mateix, ha comptat amb el suport del Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Càtedra INCIBE i la Universitat de Girona (UdG).

La tecnologia espacial, una aliada per a la transició verda.

Com a base per desenvolupar la seva idea, els/les participants han tingut accés a dades obtingudes dels satèl·lits del programes espacials europeus Copernicus i Galileo, que han utilitzat per respondre a algun dels tres reptes de la hackató. Així, els projectes podien d’abordar temàtiques molt diverses, des del monitoratge d’emissions contaminants i la creació d’indicadors de ciutats verdes i entorns urbans més sostenibles a la vigilància del nivell del mar i de l’erosió costanera, entre d’altres.

D’entre totes les propostes presentades, el jurat n’ha seleccionat 2 com les millors de la hackató, que han ideat solucions per recollir dades i millorar l’observació de la Terra amb imatges satel·litàries i monitorar les emissions contaminants de la indústria naval.

Els dos equips guanyadors han rebut premis en metàl·lic (1.000€ el primer premi i 500€ el segon premi) així com 30 hores d’assessorament tècnic, legal i empresarial per donar impuls al seu projecte. A més, el primer premi competirà a escala europea amb els projectes campions de la resta de localitzacions participants a la hackató. Els tres millors de tots ells es repartiran addicionalment fins a 9.000€ en premis i rebran també mentoratge per part d’experts/es durant 6 mesos.

El jurat encarregat d’avaluar els projectes ha estat format per Vicente Atienza, responsable d’Innovació, Sostenibilitat i Emprenedoria de la Cambra de Comerç de Barcelona; Pere Galimany responsable d’Innovació i Transferència de la Fundació Knowledge Innovation Market BCN; Eduard Garcia-Villegas, sots director de Promoció d’Estudis i Nous Estudiants de l’EETAC-UPC; Verónica Tercero, coordinadora de la Estratègia New Space de Catalunya de la Generalitat; i Albert Nicolás, internacionalization manager for the Catalan space sector de Institut Estudis Espacials de Catalunya.

Els estudiants de l'EETAC, Grigory Filimónov Ricardo heredia Alessandrello van guanyar el segon premi pel projecte NIMS. Enhorabona!

Projectes guanyadors de la 7a hackató Cassini a Catalunya.