Premiat el projecte CORUS com a millor projecte sobre U-space de SESAR

28/06/2021

El projecte CORUS, liderat per Eurocontrol i amb la participació del grup de recerca ICARUS de la UPC, ha aconseguit, gràcies al vot del public, el premi al millor projecte sobre U-space en la ceremònia de lliuraments cel·labrada de forma virtual el passat dijous 17 de juny de 2021. Aquest projecte va ser finançat al 2017 dins la convocatòria europea H2020 SESAR Exploration Research.

El projecte CORUS (CONCEPT OF OPERATIONS FOR EUROPEAN UTM SYSTEMS). La UPC, junt amb els altres socis (Eurocontrol, DFS, DLR, DSNA, ENAV, HMAV, NATS i UNIFLY) composava el consorci d'experts  en aviació tradicional (amb pilot) i no tripulada (drons), amb l'objectiu de redactar el concepte d'operacions dels drons per volar a baixa altura. Un concepte d'operacions és una solució operacional que especifica com s'han de adreçar els problemes que els drons poden suposar a l'aviació tradicional, incloent espais propers a aeroports.

Aquest concepte d'operacions es va preparar en tres fases separades per 3 workshops. La construcció d'una xarxa d'experts anomenada UCN (U-space Community Network), amb
mes de 500 experts de tot el mon i la participació activa de la mateixa als workshops, va fer que el resultat del projecte fos consensuat i s'hagi estes a molts altres projectes relacionats amb el U-space. L'EETAC va acollir el primer workshop de CORUS al setembre de 2017, amb la participació de unes 130 persones i la col·laboració d'estudiants de l'escola.

Els resultats del project estan publics a la web d'Eurocontrol: https://www.eurocontrol.int/project/concept-operations-european-utm-systems
i un resum del conops està en forma d'article a la revista Aerospace (2020).

La tasca principal desenvolupada per l'equip ICARUS va ser liderar els aspectes d' acceptació social. Els resultats d'aquesta tasca es van publicar en un article de recerca al Digital Avionics Systems Conference (DASC) de l'any 2019.