Una nova antena al terrat de l’EETAC per a la detecció d’avions en un radi de 500 km

13/06/2023

La instal·lació forma part d’un treball final de grau que implementa tot un sistema de vigilància aèria secundària a partir de la recol·lecció de les dades que emeten les aeronaus durant el vol, ja siguin enviades periòdicament mitjançant ADS-B, o en resposta a les peticions enviades des de radars secundaris propers.

ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) és una tecnologia de vigilància i comunicació utilitzada en l'aviació. Permet la transmissió automàtica de dades des d'una aeronau cap a estacions en terra i cap a altres aeronaus en l'espai aeri circumdant. Aquest sistema es basa en la transmissió d'informació en temps real sobre la posició, velocitat, altitud i direcció d'una aeronau. La mateixa aeronau transmet aquesta informació periòdicament cap a estacions terrestres i altres aeronaus. En proporcionar dades precises i actualitzades als controladors de trànsit aeri i als pilots, ADS-B ajuda a reduir els conflictes i possibles col·lisions entre aeronaus i obstacles, millora la planificació de rutes i facilita un millor seguiment i gestió del trànsit aeri en general. La tecnologia ADS-B és una de les grans apostes per part d’EUROCONTROL i la FAA per optimitzar l’espai aeri del futur.

L’estudiant del Grau en Enginyeria de Sistemes Aeroespacials de l’EETAC Eduard Algar Creus, posa a l’abast de tothom el #radarEETAC per a mostrar la informació que es recull a través del sistema de recepció d’ADS-B que ha dissenyat, accessible des d'aquest enllaç:

El sistema mostra sobre el mapa la informació rebuda en temps real de més de 1500 aeronaus detectades diàriament en un radi de prop de 500 km al voltant de l’EETAC, on està situada l’antena.

Sabies que amb dispositius de baix cost et pots muntar el teu propi receptor d’ADS-B? Un senzill (i barat) receptor de TV digital es pot fer servir com a base del sistema. Un altre estudiant de l’EETAC, en Ferran Casanovas Bargalló, t’explica com fer-ho al seu bloc: