31 d'octubre: primer llançament per posar en òrbita satèl·lits de baix cost del projecte Wikisat

El professor de l'EETAC, Joshua Tristancho amb el satèl•lit low-cost i el globus que l’enlairaràEl passat dimecres 31 d’octubre de 2012 va tenir lloc a la seu de l’Institut per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació a Comunicacions (IDeTIC) el primer llançament per posar en òrbita satèl·lits petits de baix cost. Aquest llançament forma part del projecte Wikisat dirigit pel professor i titulat de l’EETAC, Joshua Tristancho, i que es fa amb col·laboració de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).

El projecte  permetrà assajar la posada en òrbita dels petits satèl·lits dissenyats entre l'EETAC i el IDeTIC, que tindran un temps de vida reduït (unes 2 setmanes), ja que després es cremen durant la reentrada a l'atmosfera sense deixar residus.

Més informació després del salt

"L'ús d'aquests sistemes", afirma en Joshua Tristancho, "farà possibles operacions com: posar en òrbita sistemes de vigilància ad hoc que ajudin a controlar catàstrofes com inundacions, incendis forestals o abocaments al mar".

En les primeres versions, el coet s'elevava fins a la regió de l'espai més pròxima a la Terra. "La primera etapa del llançament del coet", explica el professor Joshua Tristancho, "es realitza mitjançant un globus captiu, que arriba a l'altitud d'ignició del propulsor a prop de l'estratosfera, a uns 32 quilòmetres d'altitud." Gràcies a aquest sistema " destaca," les dimensions de la llançadora es redueixen tant que fins i tot es pot portar al maleter d'un cotxe familiar".

El projecte WikiSat és fruit de la col·laboració entre l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) de la UPC i la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) a través de l'Institut per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació a Comunicaciones (IDeTIC). En aquest sentit, totes dues institucions van firmar el 9 de març un conveni de col·laboració que contempla tot un programa espacial, que es porta desenvolupant conjuntament des de fa dos anys i que compta amb Canàries com principal porta d'accés a l'espai.

Per a més informació:

[29-10-12] La UPC i la ULPGC col·laboren en el primer llançament des de Canàries per posar en òrbita petits satèl·lits [UPC]