390 estudiants s'apropen al món de l'aeronàutica en el Campus (10è aniversari de la Comunitat de Ciutats Ariane)

Els alumnes de primaria i secundaria amb el túnel de ventDijous dia 9 d'octubre van visitar el Campus del Baix Llobregat 210 estudiants de primària i 180 de secundària per a participar a les conferències i els tallers preparats amb motiu de la celebració del 10è aniversari de la Comunitat de Ciutats Ariane (CVA). Era una activitat organitzada per la Comissió de Foment de la Ciència i la Tecnologia del Campus.

Al Campus de Castelldefels es van organitzar una sèrie d'actes per contribuir a aquesta celebració. Estudiantat dels CEIP Garigot i del CEIP Torre Barona de Castelldefels, l'IES Josep Lluis Sert de Castelldefels i l' Escola Sant Ramon Nonat de Barcelona van participar en diverses activitats relacionades amb l’aeronàutica i l’espai. Per als més petits, a part d’assistir al que segurament va ser la seva primera conferència sobre ciència (Història de l’Astronàutica), van tenir l’oportunitat de conèixer com funciona un motor d’avió a reacció, visitar un túnel de vent on s’analitza el comportament aerodinàmic d’un avió a escala, i poder veure en funcionament un simulador de vol. Els més grans van participar als tallers que sota el nom “un dia a la Uni” es venen oferint al Campus per estudiants de secundària i batxillerat. En aquests tallers van poder estudiar els principis bàsics dels llançaments, els procediments de producció d’energia utilitzant l’energia solar, els sistemes de telecomunicacions utilitzats a les missions espacials i les possibilitats de producció d’aliments en estades llargues fora del planeta. A més, els estudiants i tothom que en va tenir ganes, va poder construir i llançar el seu propi coet de vinagre i bicarbornat.

Així mateix van tenir lloc les següents conferències:

- 9:45h: Història de l'Astronàutica, a càrrec del Sr. Alfonso López Borgoñoz, membre de l'agrupació astronòmica Astrofels

- 12:00h: Per a què servei l'espai?, a càrrec del Sr. Jordi Gutiérrez Cabello, professor del departament de Física Aplicada

- 16:00h: Els projectes de futur de l'Agència Espacial Europea, a càrrec d'Enrique García-Berro Montilla, vicerector de la UPC i professor del departament de Física Aplicada.

Daniel Crespo, Sotsdirector de Recerca i Promoció de l'EPSC i professor del departament de Física Aplicada, va encarregar-se de mostrar als joves visitants el túnel de vent de l'Escola. Joshua Martínez, professor del departament d'Arquitectura de Computadors, els va ensenyar el simulador CESNA i Adeline de Montlaur, professora d'Aeronàutica, els va ensenyar com funciona un motor d'avió a reacció de l'EPSC. Jorge Ramírez, Luis Delgado i Roger Jové, professors i estudiant de doctorat de l’escola, es van encarregar de realitzar els tallers sobre principis bàsics dels llançaments espacials. Pablo Loren, professor de l’EPSC, va ser l’encarregat d’estudiar la capacitat de generar energia solar a l’espai. Juan López, professor de l’escola, va analitzar els sistemes de telecomunicacions que s’utilitzen a les missions espacials. Pablo Sánchez i Núria Cañameras, professor i professora de l’ESAB, van analitzar la tecnologia disponible per la fabricació d’aliments a l’espai per estades de llarga durada.

També ens agradaria destacar la important col·laboració de l’associació d’estudiants LEEM, que van participar en els llançaments dels coets de vinagre i bicarbonat i van realitzar també demostracions de llançaments de microcoets.

Totes les activitats van comptar amb el suport organitzatiu de l’Àrea de Relacions Externes del Campus. La biblioteca del Campus va fer una visita als estudiants, i la Factoria hi va col.laborar amb l’enregistrament d’imatges de la jornada. Cal dir que el projecte comptat amb la complicitat de molts companys i companyes del Campus que han donat suport a les activitats des de bon començament. Gràcies a tothom.

Els llançaments de dijous es van concentrar majoritàriament de 12 a 14 hores i de 17 a 18.30.

La Comunitat de Villes Arianne (CVA) és una associació de les ciutats europees que estan relacionades amb les activitats espacials. Barcelona és membre de la CVA i Castelldefels és membre associat. La CVA s'ha proposat llançar 1000 coets des de Escoles i Instituts de les ciutats membres i compartir les experiències dels diferents llançaments a la xarxa; les activitats van ser retransmeses a través d'internet per tot el món, i així totes les ciutats Arianne del planeta van poder posar en comú els seus projectes per aquell dia (http://arianecities.viladecans.org/).

simulador de vol