Present i futur prometedor dels professionals de les TIC a Catalunya

FOBSICLa Fundació Observatori per a la Societat de la Informació de Catalunya (FOBSIC) ha realitzat un estudi que valora les necessitats de professionals TIC en les empreses del teixit empresarial català.

L'estudi posa en evidència el desajust entre l'oferta i la demanda de professionals TIC, ja que es preveu que per al 2009 es necessitaran quasi 15.000 professionals del món de la informàtica, les telecomunicacions i l'electrònica, però només s'incorporaran al mercat laboral uns 6.500, factor que provocarà una mancança de 9.000 professionals d'aquest sector.

El perfil d'un professional d'aquest sector és el d'un titulat universitari, ja sigui a nivell d'enginyeria o d'enginyeria tècnica, amb contracte fix, satisfet amb la seva feina i que treballa a jornada completa.

L'estudi descriu l'àrea professional TIC com predominantment masculina, on 9 de cada 10 professionals TIC està treballant i el 14,5% d'aquests ho fa per compte propi. També destaca que és un sector caracteritzat per la rotació laboral i amb una taxa d'atur per sota les mitjanes de la societat catalana.

Els resultats de l'estudi mostren que tant la remuneració com la taxa d'ocupació i l'estabilitat laboral dels professionals de les TIC tenen mitjanes notablement superiors a les de la resta d'ocupats de Catalunya.

L'estudi ha estat realitzat per encàrrec de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya (STSI) i amb la col·laboració del Cercle Tecnològic de Catalunya (Ctecno) i l'Institut DEP.

A continuació, es resumeixen algunes dades destacades de l'estudi:

• El 77% tenen una remuneració superior a la mitjana i gairebé no hi ha mileuristes.
  • La taxa d'atur es troba per sota la mitjana catalana (4,1%).
  • Hi ha estabilitat laboral. Només un 13,5% té un contracte temporal.
  • Entre els professionals ocupats per compte aliè, el 84,1% té un contracte indefinit.
  • Reduïda implantació de la jornada a temps parcial, més del 90% treballa a temps complet.
  • Més del 90% dels professionals poden treballar en feines relatives al seu sector.
  • La meitat dels professionals està afectat per la realització d'hores extra i 1 de cada 5 ha d'estar localitzable en caps de setmana i dies festius.

Més informació aquí.