Professorat de l'EPSC col·labora en el futur accelerador CLIC

El professor Gabriel Montoro treballant amb un túnel de les instal·lacions del CERNEls professors de l'EPSC Yuri Koubychine, de l'Institut de Tècniques Energètiques (INTE), i Gabriel Montoro, del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions i membre del grup de recerca CMC, col·laboren en el projecte del col·lisionador lineal compacte d'electrons i positrons (CLIC, compact linear collider), liderat per l'Organització Europea per a la Recerca Nuclear (CERN), que pretén desenvolupar un accelerador més potent que l'actual LHC (large hadron collider).

El professor Yuri Koubychine a les instal·lacions del CERN a Ginebra, on fa recerca per al projecte CLIC Test Facility 3L'LHC és un accelerador de partícules circular de tipus col·lisionador. Accelera protons o ions fins a energies molt altes i els fa circular en direccions contràries fins que xoquen en uns punts concrets, en què hi ha grans detectors que analitzen el resultat de les col·lisions. Com que l'accelerador és circular, les partícules pateixen pèrdues energètiques a causa de la radiació de sincrotró.

El CLIC, en canvi, serà un col·lisionador lineal, cosa que evitarà el problema de les pèrdues energètiques. Accelerarà electrons i positrons, que són partícules elementals. Per tant, serà possible controlar-ne l'energia de col·lisió amb més precisió i extreure'n dades experimentals molt netes.

L'equip treballa actualment en l'electrònica dels BPM's (Beam Position Monitors) per a CLIC Test Facility 3 (CTF3), una de les diverses etapes que constitueixen el macroprojecte CLIC. Un primer prototipus d'amplificador tolerant a radiacions ja ha estat dissenyat, muntat, e instal·lat, i ara s'està testejant el seu funcionament en el CERN.

Si ets estudiant/a de l'EPSC i vols aprendre més sobre acceleradors, pots matricular-te a l'assignatura de lliure elecció Enginyeria de Sincrotrons, impartida per Yuri Koubychine, Gabriel Montoro i Eduard Bertran.