Un estudiant de l'EETAC finalista dels premis UPC per a treballs de recerca de batxillerat

Aleix Coma, procedent de l'IES Pere Alsius i Torrents de Banyoles, actualment estudiant de l'EETAC del Grau en Enginyeria d'Aeronavegació / Grau en Enginyeria d'Aeroports, va rebre el passat dimarts 23 de Setembre el premi de Finalista de Batxillerat als Premis UPC per a treballs de recerca.

L'estudiant, juntament amb un altre company, va dissenyar, construir i enviar una sonda a l'estratosfera que va superar els 35.000 metres d'altura.El projecte, de nom Satestrat: una experiència de grans altures tenia com a objectiu assolir els 35 km d'altura i demostrar l'existència de la capa d'ozó mitjançant la detecció d'un increment de temperatura durant l'enlairament.

L'Aleix explica la història del projecte:

"Sempre m'havia sentit atret per l'astronomia i em vaig plantejar el repte de fabricar un objecte que arribés, literalment, fins a l'espai, de la manera més barata i sencilla possible. La idea em va sorgir d'un capítol d'un programa anomenat "Quèquicom", en el qual el professor Joshua Tristancho, aleshores un desconegut per a mi, explicava com des de la seva universitat estaven construint un prototip de rover lunar, un minúscul robot capaç de desplaçar-se per la superfície del nostre satèl·lit natural. La proposta em va fascinar fins al punt que em vaig aventurar a iniciar el meu programa espacial casolà. Com que no tenia cap coneixement previ d'electrònica ni de moltes altres disciplines, no sabia per on començar, ni com, ni quan... només sabia que tenia moltes ganes de fer-ho".

Actualment, l'Aleix és estudiant de primer curs de l'Escola en l'àmbit d'aeronàutica:

"Vaig escollir estudiar a l'EETAC primer de tot perquè m'agradava l'oferta d'estudis que hi oferien, i haver d'anar a estudiar tan lluny de casa, venint d'un lloc on, per comoditat, la gent sol anar a Girona, no em va tirar enrere. També em vaig fixar en els treballs de fi carrera que hi duien a terme els estudiants i en l'estreta col·laboració amb l'Agència Espacial Europea. Atès que m'agradaria acabar treballant en alguna agència espacial, vaig creure que seria un bon començament venir aquí i participar en algun projecte per a estudiants de l'ESA. També em va agradar l'entorn físic del Campus, a prop de tots els serveis d'una ciutat com Castelldefels però, alhora, en un paratge tranquil, natural i espaiós. Actualment he començat a cursar primer del grau d'Aeronavegació i Aeroports i estic participant en un projecte impulsat per a exestudiants del campus sobre investigació en microgravetat."

L'acte d'entrega de premis d'aquesta edició va ser presidit per Maribel Rosselló, vicerectora de Política Docent a la UPC, i va comptar amb la presència de representants de les entitats col·laboradores i patrocinadores d'aquesta 15a edició del Premi: Sebastià Olivella; el director de la Càtedra UPC-Endesa Red, Victoriano Muñoz Oms; Montse Garcia, del Barcelona Knowledge Campus; Josep Font, de l'Exploratori dels Recursos de la Natura; Rosa Maria Ros, de Ciència en Acció; Beatriz Escribano, de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat; i Joan de Pablo, de l'Institut de Sostenibilitat.