El projecte "Dones i Carreres Tècniques" està sent un èxit

Aquests dies s’està duent a terme al Campus del Baix Llobregat de la UPC el projecte “Dones i Carreres Tècniques”. Aquesta actuació té com a objectiu sensibilitzar a l’alumnat de 3er i 4rt d’ESO i a la comunitat educativa sobre les desigualtats de gènere en l’àmbit acadèmic i sobre la necessitat d’augmentar la presència de les dones joves en les carreres tècniques.

L’acció es desenvolupa conjuntament amb el Consell Comarcal del Baix Llobregat i està subvencionada pel Servei d’Ocupació de Catalunya, pel programa de Projectes Innovadors, i cofinançat pel Fons Social Europeu.

L’EPSC i l’ESAB han dissenyat conjuntament el programa d’activitats. Professorat, alumnat i PAS del Campus hi participen de manera activa. Les responsables del programa han estat Sílvia Ruíz de l’EPSC i Lourdes Reig de l’ESAB, amb el suport de l’àrea de Relacions Externes de la UTG.

Es preveu que fins a finals de desembre més de 450 noies i nois visitin i realitzin les activitats dissenyades al Campus. Durant la seva estada els i les alumnes realitzaran tallers relacionats amb els àmbits de docència i recerca del Campus, visites a diferents laboratoris on investigadores duen a terme la seva recerca, i participaran d’una xerrada-debat amb la intenció de reflexionar sobre el paper de les dones a la ciència i la tecnologia.

Paral·lelament, diferents investigadores de les dues escoles visitaran centres de secundària de la comarca explicant el seu àmbit de recerca i donant el seu testimoni com a investigadores, iniciant un debat que pugui propiciar reflexions entorn la baixa presència de dones a les carreres tècniques. La voluntat és que aquesta segona modalitat d’acció arribi a més de 200 noies i nois.

Actualment la presència de dones als estudis de la UPC és, en general, molt baixa. Exceptuant alguns àmbits “frontera” amb les Ciències de la Salut, la Biologia o el Disseny, la mitjana de presència de dones amb prou feines supera el 20%.

La demanda per participar en aquest projecte per part dels centres educatius ha estat molt alta, fins al punt que el nombre d’alumnat en llista d’espera ha doblat al que hi ha pogut participar. Esperem poder obtenir el finançament per poder seguir treballant en aquesta línia i posar el nostre petit gra de sorra per fomentar les vocacions tecnològiques entre les joves estudiants de la nostra comarca.

La primera visita al campus va ser el dia 13 de novembre i hi va participar l’IES Lluís de Requesens de Molins de Rei. El dia 17 de novembre ens va visitar l’IES Sant Just i el dia 18 l’Escola Verge de la Salut de Sant Feliu de Llobregat. El proper dia 27 de novembre ens visitarà l’Escola Sant Josep de Sant Boi de Llobregat, i el 16 de desembre rebrem la visita de l’IES Joanot Martorell d’Esplugues. En aquesta darrera sessió es preveu la presència de Pilar Díaz, alcaldessa d’Esplugues i doctora en telecomunicacions.

Pel que fa a les visites als centres, en aquesta primera fase del projecte, el proper 10 de desembre visitarem l’IES El Cairat d’Esparreguera, on tindrem l’oportunitat de poder acostar la recerca duta a terme per les nostres investigadores del Campus a més de 150 estudiants. El dia 16 de desembre visitarem l’IES Sant Just.

El projecte ha comptat amb la participació de nombrós PDI i estudiantat del Campus, a qui agraïm la implicació i l’entusiasme.