Estudiants de l'EETAC i l'ETSEIAT construeixen un "drone" per salvar rinoceronts i elefants de la cacera furtiva a l’Àfrica

Un equip de quatre estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha dissenyat i construït un drone per combatre d'una manera més efectiva i econòmica la cacera furtiva de rinoceronts i elefants d'Àfrica. Els estudiants –Aleix Ripoll, Aleix Figures i Hugo Bertiche de l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i Arnau Garcia de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT)– han desenvolupat Ranger Drone en el marc d'un concurs convocat per l'organització WildLife Conservation UAV Challenge. El drone desenvolupat és d'ala fixa i incorpora tecnologia per detectar aquest tipus d'animals des de l'aire i enviar en temps real la informació d'on estan situats.

L'organització WildLife Conservation UAV Challenge, amb seu a Sud-àfrica, ha convocat un concurs internacional per intentar trobar una solució eficaç al drama de la cacera indiscriminada i furtiva d'elefants i rinoceronts. Els estudiants de la UPC participen en aquest concurs amb un prototip de drone que han dissenyat i construït, com a projecte final de carrera, amb l'ajut i el suport d'HEMAV, una start-up creada per titulats de la UPC i amb seu al Campus del Baix Llobregat.

Els estudiants han ideat el vehicle no tripulat (UAV), que porta per nom Ranger Drone, amb la premissa de baix cost per tal que es pugui fer servir en els parcs naturals dels diferents països africans. Ranger Drone està programat per vigilar les zones de selva o de sabana a partir de la càrrega de coordenades al seu sistema i vola sense cap tipus de comandament a distància. El drone incorpora una càmera tèrmica que permet detectar des de l'aire caçadors furtius i l'equip està treballant per incorporar-hi un sistema de detecció de sons.

La informació obtinguda pel drone s'enviarà de manera instantània, mitjançant telemetria per UHF (Ultra High Frequency) o tecnologia GSM (de telefonia mòbil), a la base dels guardes del parc, que en tot moment poden conèixer on es troben els animals i quina zona s'està vigilant.

L'equip del Ranger Drone ha realitzat proves de funcionament del drone sobre una granja d'ovelles a Osca, i han assajat les càmeres tèrmiques en diferents espais amb rinoceronts i elefants, com ara el zoològic de Barcelona.

La notícia ha tingut una gran repercussió en mitjans de comunicació com El Periódico, La Vanguardia, El Mundo o Telecinco.

La notícia als mitjans:

Podeu trobar més enllaços al Recull de Notícies de l'Escola.

Més informació: