Alumnes de l'EPSC participaran a la I Competició Internacional de CanSat LEEM-UPM

VeEspa TEAMEls estudiants de l'EPSC Didac Zurita Piñol, Jordi Bracke Manzanares, Carlos Diaz Moreno i Sebastián Nicolás Zicarelli de la Doble Titulació, E.T.T. especialitat en Sistemes de Telecomunicació i E.T.A. especialitat en Aeronavegació, i l'estudiant Arnau Mata Llenas de la titulació d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions, són els integrants del grup VeEspa TEAM que participarà a la I Competició Internacional de CanSat LEEM-UPM que tindrà lloc a Madrid els pròxims dies 10, 11 i 12 d'abril de 2008.

El CanSat és un dispositiu autònom, capaç de realitzar una missió concreta, implementat dintre d'una llauna de refresc. Totes les funcions bàsiques d'un satèl·lit (alimentació, comunicacions...) s'introdueixen en una llauna de 330ml.

EPSCanSatLes especificacions que ha de complir el dispositiu són: tenir una massa menor o igual a 350grams, tenir una longitud total (incloent els equips auxiliars com antenes o sensors) inferior al doble de l'alçada de la llauna convencional europea (115mm) i ser capaç d'abandonar l'interior d'un tub de 70mm de diàmetre caient pel seu propi pes. La seva alimentació deu durar com a mínim una hora i el seu cost total no excedirà els 1000 euros. Totes aquestes especificacions seran imprescindibles per passar la Revisió Preliminar i la Revisió Crítica del Disseny.

El llançament, que tindrà lloc el segon dia, és el moment més important de la competició. Els CanSat s'introdueixen a la badia superior del Coet LEEM-RK/CS, desenvolupat integrament pels estudiants de la divisió de coets del LEEM. Un cop preparats i a la rampa, s'instal·len els motors i comença el compte enrere. El coet abandona la rampa de llançament a uns 300km/h i comença l'ascens. Quan l'electrònica del coet detecta el punt màxim d'alçada (uns 600m) i mínima velocitat, ejecta el CanSat mitjançant una carrega pirotècnica i comença la seva missió de forma autònoma, enviant dades a l'estació de seguiment de l'equip. Finalment, amb dos fases d'obertura del paracaigudes, el coet s'aproxima a terra.

En aquesta edició es podrà participar en tres categories diferents en funció del objectiu del Cansat: ComeBack, Rocket Telemetry i Open Class.

EPSCanSat amb llaunaL'equip VeEspa TEAM format per alumnes de l'EPSC competirà a la categoria Rocket Telemetry (Subsistema de Coet) que s'utilitzarà per seleccionar l'equip que dissenyarà el subsistema corresponent per les distintes famílies de coets que desenvolupa la divisió de Coets de Sondeig del LEEM. En aquest cas es proposa el subsistema de Comunicació i Telemetria.

El projecte de VeEspa TEAM està format per dos unitats bàsiques: la part aèria i la part terrestre, EPSCanSat y GSE.

• EPSCanSat és la carrega útil d'un coet preparat per l'organització. Consisteix en un dispositiu autònom, que recollirà i enviarà dades en temps real: ejecció del EPSCanSat de la badia de càrrega, obertura del paracaigudes, temperatura exterior, pressió estàtica (altura baromètrica), posició GPS, acceleració als tres eixos i fi de l'etapa de desacceleració.
  • GSE és l'estació a terra on es rebran les dades mitjançant una antena connectada a un PC i es processaran les dades de EPSCanSat per a una valoració en temps real i un posterior anàlisis de les dades.

Per a la realització del projecte, els alumnes han comptat amb el suport de l'EPSC a nivell econòmic i a nivell d'infraestructures (instal·lacions i instrumentació) necessàries per les proves. A més, els alumnes amb comptat amb l'ajuda de José Maria González (Professor de TR), Javier Villares (Professor de STD), Concepción Santos Blanco (Professora de LC), Óscar López Lapeña (Professor de SE) i Josep Ignasi Rojas (Professor de TAE), qui va informar als alumnes de l'existència del concurs.