De l'institut a l'estratosfera passant per l'EPSC

Equip Meteotek08

L'estudiant Martí Gasull d' Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, esp. en Sistemes de Telecomunicació a l'EPSC, juntament amb tres ex-companys seus de Batxillerat, Gerard Marull, Sergi Saballs i Jaume Puigmiquel, van enviar una sonda a l'estratosfera el passat 28 de febrer. El projecte, que van anomenar Meteotek08, va començar durant el febrer del curs 07/08 per als alumnes del crèdit de Taller de Tecnologia a un institut de secundària situat al Baix Empordà i va ser dirigit pel professor del seu institut Jordi Fanals.

Durant els primers mesos van començar a crear els primers prototips i a aplicar les primeres idees. El treball va continuar durant tot l'estiu, un cop acabat el crèdit d'institut. I tot i que el projecte estava gairebé enllestit, el llançament es va endarrerir, ja que tots van començar la universitat. Finalment es va acordar fer-lo el dia 28 de febrer, ja que les condicions climàtiques semblaven òptimes i ja estava tot apunt. La població escollida va ser Bujaraloz, situada als Monegros, degut a la seva bona posició: lluny del mar i zona poc habitada.

La propulsió de la sonda es va fer mitjançant un globus de làtex especial inflat amb heli tot lligat a la caixa aïllant de la sonda, la qual també portava bateries internes per fer funcionar tot el sistema de manera autònoma. Un cop muntat tot es va produir el llançament a les 09:10:20 AM (Local). Des d'un dels cotxes es va fer el seguiment en temps real de la seva posició, altitud, condicions atmosfèriques, etc. mitjançant les dades rebudes via ràdio. L'explosió del globus es va produir als 30.677m d'altitud (altura prevista segons la calibració del globus). Al cap de 2 hores i 10 minuts la sonda va aterrar a 38Km del seu punt d'origen i l'equip va poder recuperar les fotografies fetes des de l'atmosfera.

Més informació sobre el projecte i totes les fotografies fetes des del globus Meteotek08 al seu blog: http://teslabs.com/meteotek08/

Diferents medis de premsa escrita d'Espanya i la resta d'Europa es van interessar per l'experiment dels estudiants. Podeu llegir les notícies d'aquets medis en:

Una de les fotografies fetes des del globus del Meteotek08