L'ICFO ha col·laborat amb la Universitat de Delft amb l'objectiu de refutar la teoria del "realisme local" d'Einstein

L'ICFO (Institut de Ciències Fotòniques de Barcelona) ha desenvolupat un "dau quàntic" que posa en dubte el principi de "realisme local" d'Albert Einstein. Aquest principi defensa que, en primer lloc, no hi ha res que pugui viatjar més ràpid que la velocitat de la llum i que, en segon lloc, l'Univers no permet esdeveniments aleatoris. Això significa que no hi ha lloc per l'atzar dins seu (una idea que Einstein va plasmar amb la famosa frase "Déu no juga als daus").

L'experiment, que estan portant a terme juntament amb la Universitat de Delft, Holanda, ha pogut demostrar que "possiblement una d'aquestes dues idees, o inclús les dues, són falses". Aquest va consistir en acoblar dos electrons, atrapats a l'interior de dos cristalls de diamant diferents, per després mesurar l'orientació del seu gir. En teoria quàntica, la propietat de l'entrellaçat és molt poderosa, a la vegada que misteriosa, i serveix per "posar d'acord" a les partícules.

Un cop els electrons es van mesurar, es va poder observar que aquestes partícules apareixien orientades de forma aleatòria. No obstant això, ambdues semblaven entendre's molt bé. Tan bé que, de fet, era impossible que haguessin tingut orientacions preexistents, tal com defensa la teoria de "realisme local" d'Einstein.

Més informació: